lauantai 21. toukokuuta 2016

Motion of the ocean.

Ihmisten seura saa minut väsyneeksi. Sitä on joskus liikaa, ja kun olen väsynyt, en ole sellainen kuin haluaisin olla. Omien turvaihmisten kanssa sekään ei haittaa.

Jos minun nyt pitäisi määritellä onnellisuus, se olisi viileät lakanat ihoa varten ja ikkunasta tuleva kesäinen ilma. Ei haittaa, vaikka mukana tulee liikenteen ääntä ja vähän pakokaasun hajuakin. Se, että tietää voivansa nukkua pitkään ja juoda sitten kahvia.

Elämäni ja itseni ajattelu taitaa olla lempiharrastukseni. Se on melkoisen sisäänpäinkääntynyttä. Lammen pintaan tipahtaa ihan pieni asia, tippa tai roska, se aiheuttaa pyöreän jäljen joka kasvaa ja kertaantuu. Havainnot, joita teen itsestäni, tuntuvat toistuvan uudestaan ja uudestaan suurempina mutta samankaltaisina, niin monta kertaa, että ehdin jo ihmetellä miksen sitten tee asioille jotain, katselen vain miten renkaat kasvavat ja tavoittavat lammen reunat tai katoavat. Sulautuvat muuhun vesimassaan, tulevat osaksi sitä, niinkuin taisivat jo ollakin, mutta näkymättämissä.

Joskus haluaisin nähdä itseni jonkun toisen silmin, ihan vain varmistaakseni, etten ole täysin läpinäkyvä, etteivät kaikki vikani ja epävarmuuteni näy ihan kaikille jotka vain suuntaani katsovat.

Juuri nyt kaipaisin jotain, joka estäisi minua näkemästä niin pitkälle, ajattelemasta niin paljon. Haluaisin jotain kivaa, joka vähän turruttaisi. Haluaisin kurkata tulevaisuuteen, ja tietää, että sellaista on minulle luvattu.

Minulla on tunne, että tähän asti olen kulkenut erilaisten virtausten ja tuulten vietävänä, minua on työnnetty ja vedetty ja olen roikkunut jonkun toisen mukana. Laskenut alas koskesta ja tehnyt pari eskimokäännöstä. Nyt olen tyynessä avovedessä, enkä liiku mihinkään. Pitäisi löytää airot tai purjeet tai perämoottori, ja tietää, mihin suuntaan haluaisi mennä. Minulla ei ole täällä veneessä ketään, jolta kysyä. Tätähän minä halusinkin.



2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä tekstistä.
    Olet pukenut hämmentävällä tavalla sanoiksi sisälläni vellovan olotilan. Paitsi etten ole avovesillä. Keskellä suota pikemmin.

    "If you don't know where you're going, any road will get you there"
    Kun nyt löytäisi edes jonkun polun pään.

    -M

    VastaaPoista
  2. Yleimaailmallista elämisentuskaa, kaikille yhteistä ja jaettavaksi asti runsain mitoin saatavilla :-)

    VastaaPoista