sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Pieni talo pottupellolla.

Kun tytöt olivat pieniä, he hurahtivat täysin Laura Ingalls Wilderin kirjoihin, myöhemmin myös tv-sarjaan. Kaunomielen suuri haave oli päästä käymään joskus oikeassa Laura Ingalls Wilder –museossa. Tai ainakin lainata kirjastosta joka ikinen Pieni talo preerialla -kirja. Diiva raahasi yhden kevättalven ajan iltaisin joulukuusenraatoa pitkin pihaa perässään, kuvitellen sen olevan peuranruho, ja haaveili tulevansa isona yhtä hyväksi isäksi kuin Charles Ingalls. (Suhtauduin asiaan samalla mielentyyneydellä kuin Klikkaa-mua-Ella Rosalindan kotialttariin). Tytöillä oli iso arkku täynnä kaikenlaisia vanhoja mekkoja, essuja ja kankaita, ja niiden sovittelu, pukeminen ja “ompeleminen” oli olennainen osa leikkiä. Voi että se oli herttaista, kun he töpöttelivät leikkikyläkauppaan myymään kananmunia monta kerrosta ruudullista puuvillaa päällään, huivit päässä, maitohinkin ja korin kanssa.

Diiva katsoi kaverinsa kanssa DVD:ltä Pieni talo preerialla –sarjan jaksoja. Kaveri oli lestadiolaisesta kodista, joten kysyimme ja saimme luvan asialle hänen kotoaan. Tyttö itki lähes ensimetreiltä jakson jos toisenkin loppuun asti. Tykkäsi, kuulemma.

Minulla oli toissapäivänä ihan sama olo medialukutaitoni suhteen, kun katsoin pleikkarin kauta Yle Areenalta Euroviisujen ensimmäistä semifinaalia. Koska uusi tallennuslaitteeni toiminut toivotulla tavalla ja palasi nyt ensi hetkessä huoltoon, olen ollut ilman, ja siis käytännössä teeveettömässä tilassa. Jotain ihan vähän olen katsonut koneelta. Minulla on myös sangen ankara vatsatauti, ruokamyrkytys, tai kalorikeijo vastasi viimeinkin hartaisiin toiveisiini osallistua näihin läskitalkoisiin edes jotenkin, ja tuossa vaiheessa kipua, kuvotusta, oksentelua, kurlausääniä mahasta, ripulointia, palelua ja hikoilua oli kestänyt kaksi päivää. Alkutekstit, orastavaa musiikkia, ihmiset alkoivat taputtaa käsiään. Paruin ulvovalla volyymilla, en nähnyt kyyneliltäni mitään. Rauhoituin jossain neljän biisin kohdalla. Ihan muuten vain. Unohdin sanoa aiemmin haasteessa, että minua usein itkettää kun ihmiset taputtavat käsiään.

Voi tätä nestehukkaa. Nyt alkaa vähän helpottaa, mutta ihan kuivilla en ole vieläkään.

Kaappimies, joka hämärien muistikuvieni mukaan kävi myös torstaina auttelemassa tai ainakin toi Kaunomielen kotiin jostain ja kuskasi Diivaa jonnekin ja takaisin, kutsui itsensä viisuvalvojaisiin, jotka ovat meillä The Event. Nukkui tyhjässä työhuoneessa. Nyt olikin ihan mukavaa meille kaikille istua iltaa yhdessä. Ehkä tämä sairastaminen sai minut hidastumaan hänen taajuudelleen sopivasti, yleensä olen liian levoton.

Tänään päätin olla terve, jotta olisin sitä varmuudella myös huomenna. Hermostun liikaa jos työt vielä enemmän kasaantuvat.

Hetkittäin olen enemmän terve kuin niinä muina hetkinä. Minulla on kuitenkin myös näyttö huomenna, eli koti on puunattava jälleen kerran esiintymiskelpoiseksi. Nyt olisi sopiva aika tärpätä, ja se tuntuu vähän haikealtakin ajatukselta. Ja pelottavalta, koska olen niin itse vaatinut tämän muutoksen tapahtuvaksi. Ketäs minä sitten syytän, jos asiat eivät sujukaan?

Olen sopinut puuhtarhahengettären kanssa, että heti kun nämä uudet talonkatsoja ajavat pihaan, etupihan hedelmällisyyssymboli, miniatyyrikokoinen runsassatoinen omenapuu puhkeaa kukkaan tai edes isoille rusottaville nupuille ja paistattelee ihailussa kuin Milon Venus simpukankuorellaan. Västärikkiparvi lehahtaa tiilikatolle kiilamaiseen kuuden miehen poikabändimuodostelmaan tekemään jammaavia ristiaskeleita, ja rusakonkokoinen oravarouvamme Rauha saapuu etupihan mäntyyn kieppumaan trapetsitaiteilijana luodakseen sopivan harhautuksen pihan satunnaisille pienille puitteille. Kuten sille, ettei talossa ole terassia. Toimii varmasti.


5 kommenttia:

  1. Oi, aikoja - oi, ihania tv-sarjoja! Minäkin muistelen, että olen itse ollut ihan Laurana. Tein kynällä nenän päälle luonnostaan puuttuvat pisamatkin. Katsottiin ohjelmaa koko perheen voimin. Katsottiin myös Levyraatia, Avaraa Luontoa, suomalaisia elokuvia. En tiedä tohtisinko katsoa Pieni talo preerialla - sarjaa nyt. Ehkä on viisainta säilyttää vain ihanat muistot!

    Toivottavasti päivä paistaa ja luonto on muutenkin suosiollinen, kun talonkatsojat saapuvat 👍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämähän olikin vanha postaus, ei se mitään - mutta mistäs minä tänne päädyin? Talonkatsojat kävivät ja miten siinä sitten aikanaan kävikään?

      Poista
    2. Hah, joku muukin lukee vanhoja postauksiani kuin minä... tämä on päiväkirjani :-) Talokaupat toteutuivat lopulta, mutta vasta lokakuussa, muutimme Diivan ja Kaunomielen kanssa uuteen kotiin joulukuussa. Sekin oli hieno koti, erilainen, kummituksineen ja ihanine 50-luvun ikkunapenkkeineen ja kaapinovineen. Nyt sitten olen taas muuttanut, syreenien keskelle rivitaloon jossa voin juoda kahvia takapihalla.

      Poista
    3. Oletkin blogannut jo pitkään. Tyylisi on tunnistettavissa. Tykkään siitä kovasti 🥰
      Joka kodissa on juttunsa, ihanuutensa. Minä olen kiintyjä. Olemme asuneet samassa kodissa vuodesta 1999 ja hartain toiveeni on muuttaa täältä suoraan seuraavaan todellisuuteen. Näin toivon nyt, mutta en aio lukittua siihen liiaksi. Kummituksia löytyy meidän mökiltä, 3/5 perheestämme on tavannut heitä!

      Poista
    4. Kiitos :-) Kummituksia on monenlaisia, tuo Annikki oli aika kipakka täti, entinen Lottamarsalkka joka piti jöötä meidän akkaporukalle, ja oli tosi pahana jos kaapissa oli viskiä tai miehiä vieraana. Hyvää tarkoitti varmasti.

      Poista